han-yvonne-cyprus.reismee.nl

Cyprus dag 1t/m 3

Lapta 03 t/m 05-06-2016

Vrijdagavond aangekomen op Cyprus in de plaats Lapta. De reis is spoedig verlopen. Zaterdag hebben we voor ons zelf. Samen met een ander echtpaar een wandeling gemaakt naar de Engelse hippiemarkt. Leuke nieuwe en tweedehands spullen te koop. Heerlijke zoete aardbeien meegenomen daar. Aan de overkant van de weg tegenover ons hotel gegeten. S middags lekker lui gedaan. S'avonds bij het zelfde restaurant gegeten, t smaakte heerlijk! De volgende morgen redelijk op tijd uit de veren voor onze 1e excursie. De Village Tour genaamd. Eerst op weg naar de Blauwe Villa, waar elke kamer een andere kleur had. Rood, blauw, geel en groen. De bedoeling van de kleuren was, volgens de eigenaar, om de gasten te intimideren. Bij rood zouden ze t warm hebben, bij blauw zou t koeler zijn etc. Er hing ook in een van de kamers een schilderij met Maria erop. Dit was zo geschilderd dat de ogen je overal volgden. Ook weer een manier om de mensen zich ongemakkelijk te laten voelen. Er waren ook vluchtroutes in t huis. Dit om de eigenaar snel te laten verdwijnen. Er waren n.l. sterke bewijzen dat hij bij de Maffia zat. Het huis had een kinderkamer die los van het huis stond. Dit i.v.m de aardbevingen die toch 2 a 3x per jaar voorkomen op Cyprus. Hierdoor waren de kinderen veilig. Er zat een kier van een cm of 10 tussen. Je keek zo naar buiten. Later onderweg gestopt bij een huis in t plaatsje Kozan, waar we de verschillen tussen lichte en donkere olijfolie mochten proeven. Er was ook olijfbrood ,wat werd gebakken in een traditionele steenoven, schapenkaas en parmezaanse kaas . En natuurlijk verse olijven! De parmezaanse kaas was aan een stuk, niet zoals wij dat kennen wat je over de spaghetti doet. Er zat weinig smaak aan. De gids vertelde dat je er eerst zout door moet doen als je t gemalen hebt en dan kun je t over de spaghetti doen. In een volgend dorp de olijfmolen en pers gezien. Met uitleg natuurlijk hoe dat in zijn werk gaat. Bij een ander huis nog meer geproefd. Tahin saus wat gemaakt werd van oa sesamzaad. Met een siroop van Johannesbrood (carobsiroop) smaakt het een beetje naar pindakaas. Ook nog pannenkoek geproefd. De lunch vond plaats op een voor ons heel bekende plek! Namelijk achter ons eigen hotel waar zich een aquapark bevindt, waar je ook kunt eten. Was wel grappig, want wij wisten dit niet van te voren. Het aquapark mogen wij ook gratis gebruiken omdat t bij t hotel hoort. Niet dat wij dat van plan zijn !???? S'middags naar Kyrenia gereden. Dit plaatsje heeft een haven en een Kruisvaarderskasteel. De muur van het kasteel omringt ook de haven, zodat deze ook veilig was voor vijanden. Er stond nog een deel van de muur, dat nog uit de Byzantijnse tijd stamde. Dit was van t jaar 330 t/m 1191. In t kasteel bevind zich een museum, waar overblijfselen liggen van een van de oudste scheepswrakken ter wereld. Een prachtig uitzicht als je op de kasteelmuren loopt!

Diny

Klinkt allemaal leuk

Peter en Linda

Leuk dat jullie zo genieten, groetjes uit het land van the Maple leaf!

Thea

Wat hebben jullie al weer veel gezien/gedaan, leuk!

Wibbina

Weer een mooi verhaal!! :-)