han-yvonne-cyprus.reismee.nl

Cyprus dag 4 t/m 6

Lapta 06 t/m 08-06-2016

Maandag hadden we een vrije dag. De bedoeling was om lekker niks te doen. Maar t kwam er op neer dat we toch nog bijna 2 uur gelopen hebben. Weer met t zelfde echtpaar als de eerste dag. Heel gezellig, en van alles bekeken. Wat ons op valt is, dat er heel veel leegstand is. De hotels , maar ook de winkels. Cyprus heeft een enorme klap gehad door t probleem met Turkije over t vliegtuig van Rusland, dat is neergehaald. Noord Cyprus wordt n.l. alleen erkend door Turkije. Officieel hoort het nergens bij. Zuid Cyprus is zelfstandig en hoort bij Europa. Er zijn ook niet veel toeristen. In ons hotel wat verbouwd wordt en heel groot is, zaten gisteren totaal 8 mensen. Er zijn er nu wat bij gekomen, maar i.v.m de grote is het nog niets. Er kunnen een paar honderd gasten in als t in orde zou zijn. Dinsdag zijn we met een bootttocht over de zee langs het eiland gegaan. Op zich een heerlijke tocht, met een heerlijke lunch onderweg, gemaakt door de bemanning. Je kon ook zwemmen toen de boot stil lag. Hebben wij niet gedaan, alleen lekker op t dek gezeten in de schaduw en de wind. T duurde wel wat lang allemaal. Vandaag (woensdag) zijn we naar Nicosia (in t Turks, Lefkosa) geweest, de hoofdstad van Cyprus. Het heeft Venetiaanse huizen, overhangende balkons, een gerestaureerd stadsdeel met winkeltjes en cafés. We hebben de stadspoort gezien, de grote herberg(Büyük Han) en een uit de 16e eeeuw stammende Moskee, Selimiye Camisi of St. Sophia kathedraal. De moskee is n.l. vroeger een Kathedraal geweest. Het is een van de belangrijkste moskeeën van Noord Cyprus maar met mooie voorbeelden van Gotische archtectuur op t eiland. Eigenlijk is de stad in 3 stukken verdeeld. T Noordelijke deel, het deel van de VN en het zuiderlijke deel wat zelfstandig is. Er ligt dus een grenspost midden in de stad. T is een beetje vergelijkbaar met Berlijn zoals t vroeger was. Je mag ook absoluut geen foto's maken in dat gebied. Wel verderop in de stad. We zijn lopend de grens over geweest en weer terug. Er is nog een plek waar je lopend de grens over kunt, en een plek waar je met de auto er over kan. Na het grensgebied te hebben gezien, hebben we nog wat gewinkeld

Diny

Klinkt toch allemaal leuk jammer dat er niet veel toeristen komen moeten ze het daar toch van hebben.
Nog veel plezier

Thea

Dat klinkt gewedig! Sneu voor de mensen daar, zij kunnen er niks aan doen! Nog veel plezier!

Wibbina

Mooi reisverhaal! Dank je! Geniet ervan!